جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ابراز نگرانی انجمن سلامت دهان‌ و‌ دندانپزشکی اجتماعی ایران از سوء تبلیغ شرکت‌های تولیدکننده خمیردندان گیاهی و فاقد فلوراید

ابراز نگرانیاز سوء تبلیغ شرکت‌های تولیدکننده خمیردندان گیاهی و فاقد فلوراید | رسانه مستقل دندانپزشکی - Independentistry

ابراز نگرانی انجمن سلامت دهان‌و‌دندانپزشکی اجتماعی ایران از سوء تبلیغ شرکت‌های تولیدکننده خمیردندان گیاهی و فاقد فلوراید

اخیرا تبلیغات متعددی پیرامون خمیردندان‌های گیاهی و فاقد فلوراید منتشر گردیده که ادعا دارند فلوراید برای سلامت مضر است و حتی خود عاملی موثر در پوسیدگی دندان‌ها است. در همین خصوص، دکتر علی کاظمیان، رئیس انجمن سلامت دهان‌و‌دندانپزشکی اجتماعی، در نامه ای به رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت، ضمن تاکید بر اهمیت کاربرد فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی، خواستار جلوگیری از سواستفاده این شرکت‌ها با استفاده از ادعاهای غیرعلمی و نظارت بیشتر بر تبلیغات آن‌ها در رسانه های رسمی و غیررسمی شده است.

در متن نامه آمده‌ است:

جناب آقای دکتر سید حیدر محمدی

رئیس سازمان غذا و دارو و معاون محترم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سلام و درود

پوسیدگی دندانی به عنوان یکی از شایع‌ترین و پرهزینه‌ترین بیماری‌ها در سطح جهان و نیز در کشور ما شناخته شده است و کاهش بار این بیماری از اولویت‌های نظام سلامت به شمار می‌آید. اخیرا تبلیغات فراوانی پیرامون خمیردندان‌های گیاهی و فاقد فلوراید در رسانه‌های رسمی و غیر رسمی کشور مشاهده می‌شود. در بسیاری از این تبلیغات، فقدان فلوراید مورد تاکید قرار می‌گیرد، به شکلی که گویا فلوراید ماده مضر برای سلامت است و حتی در برخی از آن‌ها فلوراید عامل پوسیدگی معرفی می‌شود.

این در حالیست که شواهد قوی علمی مکرراً بر سودمند بودن میزان استاندارد فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی تاکید دارند. مصرف خمیر دندان حاوی فلوراید به عنوان عامل پیشگیری از پوسیدگی دندان نه فقط در راهنمای سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهادهای معتبر بین‌المللی علمی، که در راهنمای بومی طبابت مصوب دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت نیز سفارش شده است.

علاوه بر این بایستی به این پرسش‌های جدی پاسخ داد که آیا صرف گیاهی بودن هر ماده دارویی دلیل بر سودمند بودن آن و فقدان اثرات مضر آن است؟ و آیا اثربخشی این خمیردندان‌ها به عنوان یک ماده دارویی در تحقیقات آزمایشگاهی و کارآزمایی بالینی تایید شده است؟ آیا در ارائه مجوز تولید چنین محصولاتی، نظر تخصصی انجمن‌های علمی دندانپزشکی اخذ شده است؟

انجمن سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی ایران همواره آماده است شواهد علمی قوی موجود در دفاع از اثربخشی خمیر دندان‌های فلورایدر برای کاهش پوسیدگی دندانی را برای سیاستگذاران و عموم مردم ارائه کند.

خواهشمندیم به منظور افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص توصیه‌های علمی مبتنی بر شواهد و جلوگیری از سوء استفاده این شرکت‌ها با استفاده از ادعاهای غیرعلمی، نظارت بیشتری بر محصولات و تبلیغات غیرعلمی به عمل آید. علاوه بر این با رایزنی‌های موثر تلاش شود صداوسیما از پخش اینگونه تبلیغات غیر علمی خودداری کند.

از حسن توجه شما سپاسگزاریم.

دکتر علی کاظمیان، رئیس هیئت مدیره انجمن سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *