جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بی انگیزگی شدید دندانپزشکان جوان

بی انگیزگی شدید دندانپزشکان جوان - رسانه مستقل دندانپزشکی - Independentistry

بی انگیزگی شدید دندانپزشکان جوان…

اگر دندانپزشک ایرانی نباشد، دندانپزشک افغانستانی و پاکستانی می‌آوریم!

اگر برای اشتغال دندانپزشکان خرید خدمت نکنیم، شاید مجبور باشیم از افغانستان و پاکستان دندانپزشک بیاوریم!

دکتر بهنام عباسیان، عضو شورای عالی نظام‌پزشکی:

این روزها ما شاهد بی‌انگیزگی شدید دندانپزشکان مخصوصاً قشر جوان هستیم؛ از یک سمت ما شاهد هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصمیم اشتباه تعداد دانشجویان را زیاد می‌کند و در سمت دیگر از وزارت بهداشت سوال می‌پرسم چرا بین همکاران دندانپزشک که در نقاط محروم فعالیت می‌کنند هیچ انگیزه‌ای را ایجاد نمی‌کنیم؟!

عزیزانی که فکر می‌کنند سلامت مردم در حال فروپاشی است بدانند اگر سیاستمداران عرصه سلامت تصمیمات کارساز نگیرند متاسفانه در آینده نه چندان دور باید شاهد این باشیم دست و چشم‌ما به سوی کشورهای دیگر و همسایه باشد و پزشکان افغانستانی و پاکستانی بیایند و در ایران کار کنند. پزشکان و دندانپزشکان خارجی حداقل ۲ هزار دلار حقوق می‌خواهند اما ما حاضر نیستیم حداقل با ۵۰ میلیون تومان از دندانپزشک خرید خدمت و در آنها ایجاد انگیزه کنیم. دندانپزشک حداقل باید ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان داشته باشد که بتواند خانه و مطب اجاره کند و امرار معاش کند. امیدوارم دولتمردان ما واقع گرا باشند و از ویترین غنی جامعه دندانپزشکی استفاده کنند تا بتوانیم نسخه‌ای بپیچیم انگیزه همکاران جوان را بالا ببریم.

حقوقی که دندانپزشکان تازه فارغ‌التحصیل در نقاط محروم می‌گیرند، ماهانه حدود ۱۲ میلیون تومان است. آیا این هزینه مکفی هزینه‌های زندگی است یا خیر. اما چرا به منظور بالا بردن انگیزه دندانپزشکان در مناطق محروم اجازه فعالیت در ساعات غیر اداری را به آنها نمی‌دهیم در حالی که زیرساخت لازم در کلینیک‌ها وجود دارد تا به مردم ارائه خدمت کنند. آیا برای اشتغال همکاران جوان خرید خدمت انجام می‌شود؟ آیا همکاران جوان تازه فارغ التحصیل با حقوق ۱۴ میلیون تومان می‌توانند تشکیل خانواده دهند؟ این در حالیست که ما در بوق و کرنا می‌کنیم که جوانی جمعیت اتفاق بیافتد اما هنوز یک جوان دندانپزشک نمی‌تواند خانواده تشکیل دهد شاید به خاطر سیاست‌های غلط است. وی افزود: دندانپزشک جوان برای راه اندازی مطب حداقل به یک میلیارد تومان پول لازم دارد  که حداقل ماهانه ۲۶ میلیون تومان باید قسط دهد. صرف این هزینه‌ها با این تعرفه‌های بخش خصوصی واقعاً منطقی نیست ولی با این حال چون مخاطب ما مردم است و سلامتی مردم مهم است خواهش می‌کنیم به دندانپزشکان تازه فارغ التحصیلی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند در ساعت بعداز ظهراجازه فعالیت دهند تا بتوانند امرار معاش کنند.

این عضو شورای عالی نظام‌پزشکی در پایان اضافه کرد: سلامتی آحاد مردم در خطر است، ما اذعان داریم که بیمه‌ها کمک می‌کنند در حالی که خدمات بیمه پایه‌ای که به دندانپزشک داده می‌شود، بیمه‌های پایه بین ۴ الی ۵ درصد است و بیمه‌های تکمیلی بین ۸ تا ۹ درصد است. در واقع تمام خدمات دندانپزشکی را به بخش خصوصی می‌دهیم. اگر بخواهیم این خدمات را به مردم ارائه دهیم باید بیمه‌ها پای کار بیایند و هزینه تمام شده خدمات را قبول کنند. همچنین سیاستگذاران باید خرید خدمت کنند تا انگیزه دندانپزشکان بالا برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *