جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دفترچه انتخاب رشته/محل آزمون رزیدنتی ۱۴۰۳ منتشر شد!

دفترچه انتخاب رشته/محل آزمون رزیدنتی ۱۴۰۳ | رسانه مستقل دندانپزشکی - Independentistry

معرفی آزمون رزیدنتی دندانپزشکی

این آزمون برای ورود علاقه‌مندان به دوره تخصصی دندانپزشکی طراحی شده است. دانش‌آموختگانی که می‌خواهند وارد دوره تخصصی شوند و در زمینه خاص به عنوان متخصص فعالیت کنند، در این آزمون شرکت می‌کنند. کسانی که نمره قبولی می‌گیرند، می‌توانند به‌ترتیب اولویت انتخابی وارد مرحله رزیدنتی شود. افرادی در آزمون نمره قبولی می‌گیرند که به ۵۰ درصد سوالات، پاسخ مثبت دهند. این امتحان سالی یک بار(معمولا مردادماه) و با حضور حدود ۲هزار شرکت‌کننده برگزار می‌شود. (دانلود دفترچه انتخاب رشته/محل آزمون رزیدنتی ۱۴۰۳ در انتهای متن)

دوره رزیدنتی دندانپزشکی و آموزش‌های تخصصی

نکته مهم درباره پذیرش در آزمون دستیاری دندانپزشکی این است که قبول‌شدگان با توجه به نمره و محل‌شهری که انتخاب می‌کنند پذیرفته می‌شوند؛ بنابراین با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های آموزشی، انتخاب‌ها با محدودیت روبروست. به هر حال، پذیرفته‌شدگان وارد دوره تخصصی می‌شوند تا پس از آموزش دیدن در دوره دستیاری، بتوانند وارد جامعه دندانپزشکان شوند.

دوره تخصصی مذکور به جز رشته‌های جراحی دهان، فک و صورت، برای سایر رشته‌ها ۳ تا ۴ سال است. در رشته‌های جراحی دهان، فک و صورت، این دوره پنج ساله است.

چه کسانی می‌توانند در آزمون دستیاری دندانپزشکی شرکت کنند؟

برای شرکت در این آزمون، دو شرط اساسی وجود دارد:

۱. آن دسته از فارغ‌التحصیلان دکترای عمومی دندانپزشکی  که طرح نیروی انسانی را گذرانده باشند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. البته دانشجویانی هم که دوره طرح نیروی انسانی را می‌گذرانند، با داشتن شرایط خاص می‌توانند در آزمون رزیدنتی دندانپزشکی شرکت کنند. برای اطلاع از آخرین وضعیت و آخرین تغییرات در شرایط شرکت در آزمون، دفترچه راهنمای شرکت در آزمون را مطالعه کنید.

۲. آن دسته از دانشجویان سال آخر که شرایط شرکت مستقیم (straight) در آزمون را دارند. این افراد شامل سه گروه می‌باشند: دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان/ دانشجویان متأهل/ دانشجویان معاف از طرح.

ثبت نام در آزمون دستیاری دندانپزشکی

این آزمون به‌صورت سالانه از دانش‌آموختگان رشته دندانپزشکی عمومی به عمل می‌آید تا پس از قبولی در آن وارد دوره رزیدنتی شوند. برای ثبت‌نام در این آزمون باید به وبسایت مرکز سنجش پزشکی کشور به نشانی www.sanjeshp.ir مراجعه کرد. چنانکه اشاره شد، شرکت‌کنندگان در این امتحان باید یک‌سری شرایط اختصاصی داشته باشند؛‌ مثل مدرک دوره دندانپزشکی عمومی، وضعیت طرح نیروی انسانی و…. این مدارک باید تا آخر شهریورماه ارائه شود.

اما غیر از این شرایط اختصاصی، شرایط عمومی هم وجود دارد؛ از قبیل سلامت جسمانی، عدم اعتیاد، عدم سوءپیشینه و…. می‌توانید با مراجعه به سایت شرایط عمومی را در دفترچه راهنما مطالعه کنید. زمان ثبت‌نام در آزمون معمولا خردادماه می‌باشد.

ساختار آزمون دستیاری دندانپزشکی

در این امتحان، از سرفصل‌های مختلف درسی، سوالاتی بدین شرح ارائه می‌شود:

  • ۳۰ سؤال از پروتزهای دندانی.
  • از هر یک از درس‌های ذیل ۲۰ سؤال:

آسیب‌شناسی دهان و فک و صورت، ارتودانتیکس، اندودانتیکس، پریودانتیکس، بیماری‌های دهان و فک و صورت، جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی ترمیمی، دندانپزشکی کودکان؛ رادیولوژی دهان و فک و صورت و زبان انگلیسی.

  • ۱۰ سوال از دروس دندانپزشکی جامعه نگر و مواد دندانی.

دانلود دفترچه انتخاب رشته/محل آزمون رزیدنتی ۱۴۰۳

فایل PDF این دفترچه را میتوانید از کانال تلگرامی رسانه مستقل دندانپزشکی دانلود نمایید.

‌لینک‌های مورد نیاز:

وب‌سایت مرکز سنجش پزشکی کشور

کانال تلگرام رسانه مستقل دندانپزشکی (دانلود فایل‌ها): Independentistry

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *